
2BM028 Vård i samband med barnafödande 2 VT25
Antal respondenter: 34
Antal svar: 22
Svarsfrekvens: 64,71 %
Jag uppfattar att jag genom denna kurs utvecklat värdefulla kunskaper/färdigheter.
| Jag uppfattar att jag genom denna kurs utvecklat värdefulla kunskaper/färdigheter. | Antal svar | 
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) | 
| i liten grad | 0 (0,0%) | 
| delvis | 0 (0,0%) | 
| i hög grad | 9 (40,9%) | 
| i mycket hög grad | 13 (59,1%) | 
| Summa | 22 (100,0%) | 
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag uppfattar att jag genom denna kurs utvecklat värdefulla kunskaper/färdigheter. | 4,6 | 0,5 | 11,0 % | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 
Jag bedömer att jag har uppnått kursens alla lärandemål.
| Jag bedömer att jag har uppnått kursens alla lärandemål. | Antal svar | 
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) | 
| i liten grad | 0 (0,0%) | 
| delvis | 0 (0,0%) | 
| i hög grad | 12 (54,5%) | 
| i mycket hög grad | 10 (45,5%) | 
| Summa | 22 (100,0%) | 
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag bedömer att jag har uppnått kursens alla lärandemål. | 4,5 | 0,5 | 11,4 % | 4,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 
Jag uppfattar att det fanns en röd tråd genom kursen – från lärandemål till examination.
| Jag uppfattar att det fanns en röd tråd genom kursen – från lärandemål till examination. | Antal svar | 
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) | 
| i liten grad | 0 (0,0%) | 
| delvis | 1 (4,5%) | 
| i hög grad | 11 (50,0%) | 
| i mycket hög grad | 10 (45,5%) | 
| Summa | 22 (100,0%) | 
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag uppfattar att det fanns en röd tråd genom kursen – från lärandemål till examination. | 4,4 | 0,6 | 13,4 % | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 
Jag uppfattar att kursen har stimulerat mig till ett vetenskapligt förhållningssätt(till exempel analytiskt och kritiskt tänkande, eget sökande och värdering av information).
| Jag uppfattar att kursen har stimulerat mig till ett vetenskapligt förhållningssätt (till exempel analytiskt och kritiskt tänkande, eget sökande och värdering av information). | Antal svar | 
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) | 
| i liten grad | 0 (0,0%) | 
| delvis | 1 (4,5%) | 
| i hög grad | 13 (59,1%) | 
| i mycket hög grad | 8 (36,4%) | 
| Summa | 22 (100,0%) | 
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag uppfattar att kursen har stimulerat mig till ett vetenskapligt förhållningssätt (till exempel analytiskt och kritiskt tänkande, eget sökande och värdering av information). | 4,3 | 0,6 | 13,2 % | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 
Jag uppfattar att lärarna varit tillmötesgående under kursens gång för idéer och synpunkter på kursens utformning och innehåll.
| Jag uppfattar att lärarna varit tillmötesgående under kursens gång för idéer och synpunkter på kursens utformning och innehåll. | Antal svar | 
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) | 
| i liten grad | 2 (9,1%) | 
| delvis | 2 (9,1%) | 
| i hög grad | 7 (31,8%) | 
| i mycket hög grad | 11 (50,0%) | 
| Summa | 22 (100,0%) | 
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag uppfattar att lärarna varit tillmötesgående under kursens gång för idéer och synpunkter på kursens utformning och innehåll. | 4,2 | 1,0 | 23,0 % | 2,0 | 4,0 | 4,5 | 5,0 | 5,0 | 
Föreläsningen om Säte och skulderdystoci med Liisa Svensson var relevant i förhållande till kursens lärandemål.
| Föreläsningen om Säte och skulderdystoci med Liisa Svensson var relevant i förhållande till kursens lärandemål. | Antal svar | 
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) | 
| i liten grad | 0 (0,0%) | 
| delvis | 0 (0,0%) | 
| i hög grad | 8 (36,4%) | 
| i mycket hög grad | 14 (63,6%) | 
| Summa | 22 (100,0%) | 
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Föreläsningen om Säte och skulderdystoci med Liisa Svensson var relevant i förhållande till kursens lärandemål. | 4,6 | 0,5 | 10,6 % | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 
Föreläsningen om bäckenbotten och suturering med Malin Edqvist var relevant i förhållande till kursens lärandemål.
| Föreläsningen om bäckenbotten och suturering med Malin Edqvist var relevant i förhållande till kursens lärandemål. | Antal svar | 
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) | 
| i liten grad | 0 (0,0%) | 
| delvis | 3 (13,6%) | 
| i hög grad | 9 (40,9%) | 
| i mycket hög grad | 10 (45,5%) | 
| Summa | 22 (100,0%) | 
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Föreläsningen om bäckenbotten och suturering med Malin Edqvist var relevant i förhållande till kursens lärandemål. | 4,3 | 0,7 | 16,6 % | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 
Föreläsningen om induktion med Charlotte Elvander var relevant i förhållande till kursens lärandemål.
| Föreläsningen om induktion med Charlotte Elvander var relevant i förhållande till kursens lärandemål. | Antal svar | 
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) | 
| i liten grad | 0 (0,0%) | 
| delvis | 1 (4,5%) | 
| i hög grad | 9 (40,9%) | 
| i mycket hög grad | 12 (54,5%) | 
| Summa | 22 (100,0%) | 
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Föreläsningen om induktion med Charlotte Elvander var relevant i förhållande till kursens lärandemål. | 4,5 | 0,6 | 13,3 % | 3,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 
Föreläsningarna i komplicerad obstetrik med Sissel Saltvedt var relevanta i förhållande till kursens lärandemål.
| Föreläsningarna i komplicerad obstetrik med Sissel Saltvedt var relevanta i förhållande till kursens lärandemål. | Antal svar | 
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) | 
| i liten grad | 0 (0,0%) | 
| delvis | 2 (9,1%) | 
| i hög grad | 10 (45,5%) | 
| i mycket hög grad | 10 (45,5%) | 
| Summa | 22 (100,0%) | 
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Föreläsningarna i komplicerad obstetrik med Sissel Saltvedt var relevanta i förhållande till kursens lärandemål. | 4,4 | 0,7 | 15,1 % | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 
Föreläsningen om komplicerad amning och eftervård med Anna Gustafsson var relevant i förhållande till kursens lärandemål.
| Föreläsningen om komplicerad amning och eftervård med Anna Gustafsson var relevant i förhållande till kursens lärandemål. | Antal svar | 
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) | 
| i liten grad | 0 (0,0%) | 
| delvis | 0 (0,0%) | 
| i hög grad | 9 (40,9%) | 
| i mycket hög grad | 13 (59,1%) | 
| Summa | 22 (100,0%) | 
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Föreläsningen om komplicerad amning och eftervård med Anna Gustafsson var relevant i förhållande till kursens lärandemål. | 4,6 | 0,5 | 11,0 % | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 
Föreläsningen om CTG med Hanna Ulfsdottir var relevant i förhållande till kursens lärandemål.
| Föreläsningen om CTG med Hanna Ulfsdottir var relevant i förhållande till kursens lärandemål. | Antal svar | 
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) | 
| i liten grad | 0 (0,0%) | 
| delvis | 1 (4,5%) | 
| i hög grad | 8 (36,4%) | 
| i mycket hög grad | 13 (59,1%) | 
| Summa | 22 (100,0%) | 
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Föreläsningen om CTG med Hanna Ulfsdottir var relevant i förhållande till kursens lärandemål. | 4,5 | 0,6 | 13,1 % | 3,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 
Föreläsningen om Barnmorskans ledarskap med Maria Hedström var relevant i förhållande till min blivande profession.
| Föreläsningen om Barnmorskans ledarskap med Maria Hedström var relevant i förhållande till min blivande profession. | Antal svar | 
|---|---|
| i mycket liten grad | 1 (4,8%) | 
| i liten grad | 0 (0,0%) | 
| delvis | 8 (38,1%) | 
| i hög grad | 6 (28,6%) | 
| i mycket hög grad | 6 (28,6%) | 
| Summa | 21 (100,0%) | 
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Föreläsningen om Barnmorskans ledarskap med Maria Hedström var relevant i förhållande till min blivande profession. | 3,8 | 1,0 | 27,8 % | 1,0 | 3,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 
Praktisk examination i Säte, sugklocka och skulderdystoci var relevant i förhållande till kursens lärandemål.
| Praktisk examination i Säte, sugklocka och skulderdystoci var relevant i förhållande till kursens lärandemål. | Antal svar | 
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) | 
| i liten grad | 0 (0,0%) | 
| delvis | 0 (0,0%) | 
| i hög grad | 6 (27,3%) | 
| i mycket hög grad | 16 (72,7%) | 
| Summa | 22 (100,0%) | 
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Praktisk examination i Säte, sugklocka och skulderdystoci var relevant i förhållande till kursens lärandemål. | 4,7 | 0,5 | 9,6 % | 4,0 | 4,5 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 
IPL på NKS, träning i akuta obstetriska fall var relevant i förhållande till kursens lärandemål. Svara även ni som hade IPL under examensarbeteskursen.
| IPL på NKS, träning i akuta obstetriska fall var relevant i förhållande till kursens lärandemål. Svara även ni som hade IPL under examensarbeteskursen. | Antal svar | 
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) | 
| i liten grad | 1 (4,5%) | 
| delvis | 5 (22,7%) | 
| i hög grad | 5 (22,7%) | 
| i mycket hög grad | 11 (50,0%) | 
| Summa | 22 (100,0%) | 
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| IPL på NKS, träning i akuta obstetriska fall var relevant i förhållande till kursens lärandemål. Svara även ni som hade IPL under examensarbeteskursen. | 4,2 | 1,0 | 22,9 % | 2,0 | 3,5 | 4,5 | 5,0 | 5,0 | 
Skriftlig tentamen i komplicerad obstetrik var relevant i förhållande till kursens lärandemål.
| Skriftlig tentamen i komplicerad obstetrik var relevant i förhållande till kursens lärandemål. | Antal svar | 
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) | 
| i liten grad | 0 (0,0%) | 
| delvis | 0 (0,0%) | 
| i hög grad | 8 (36,4%) | 
| i mycket hög grad | 14 (63,6%) | 
| Summa | 22 (100,0%) | 
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Skriftlig tentamen i komplicerad obstetrik var relevant i förhållande till kursens lärandemål. | 4,6 | 0,5 | 10,6 % | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 
IPL läkarskuggning (under VFU) var relevant i förhållande till kursens lärandemål.
| IPL läkarskuggning (under VFU) var relevant i förhållande till kursens lärandemål. | Antal svar | 
|---|---|
| i mycket liten grad | 1 (4,5%) | 
| i liten grad | 1 (4,5%) | 
| delvis | 8 (36,4%) | 
| i hög grad | 3 (13,6%) | 
| i mycket hög grad | 4 (18,2%) | 
| Läkarskuggning uteblev | 5 (22,7%) | 
| Summa | 22 (100,0%) | 
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| IPL läkarskuggning (under VFU) var relevant i förhållande till kursens lärandemål. | 4,0 | 1,5 | 36,2 % | 1,0 | 3,0 | 4,0 | 5,0 | 6,0 | 
Peer learning (under VFU förlossning) var relevant i förhållande till kursens lärandemål.
| Peer learning (under VFU förlossning) var relevant i förhållande till kursens lärandemål. | Antal svar | 
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) | 
| i liten grad | 1 (4,5%) | 
| delvis | 2 (9,1%) | 
| i hög grad | 3 (13,6%) | 
| i mycket hög grad | 13 (59,1%) | 
| Peer learning uteblev | 3 (13,6%) | 
| Summa | 22 (100,0%) | 
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Peer learning (under VFU förlossning) var relevant i förhållande till kursens lärandemål. | 4,7 | 1,0 | 21,2 % | 2,0 | 4,5 | 5,0 | 5,0 | 6,0 | 
Peer learning (under VFU eftervård) var relevant i förhållande till kursens lärandemål.
| Peer learning (under VFU eftervård) var relevant i förhållande till kursens lärandemål. | Antal svar | 
|---|---|
| i mycket liten grad | 1 (4,5%) | 
| i liten grad | 1 (4,5%) | 
| delvis | 3 (13,6%) | 
| i hög grad | 1 (4,5%) | 
| i mycket hög grad | 10 (45,5%) | 
| Peer learning uteblev | 6 (27,3%) | 
| Summa | 22 (100,0%) | 
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Peer learning (under VFU eftervård) var relevant i förhållande till kursens lärandemål. | 4,6 | 1,4 | 30,2 % | 1,0 | 4,5 | 5,0 | 5,5 | 6,0 | 
Jag blev väl bemött under min VFU av handledande barnmorskor.
| Jag blev väl bemött under min VFU av handledande barnmorskor. | Antal svar | 
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) | 
| i liten grad | 0 (0,0%) | 
| delvis | 3 (13,6%) | 
| i hög grad | 6 (27,3%) | 
| i mycket hög grad | 13 (59,1%) | 
| Summa | 22 (100,0%) | 
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag blev väl bemött under min VFU av handledande barnmorskor. | 4,5 | 0,7 | 16,6 % | 3,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 
Jag blev väl bemött under min VFU av studentansvariga/AKOR.
| Jag blev väl bemött under min VFU av studentansvariga/AKOR. | Antal svar | 
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) | 
| i liten grad | 0 (0,0%) | 
| delvis | 3 (13,6%) | 
| i hög grad | 4 (18,2%) | 
| i mycket hög grad | 15 (68,2%) | 
| Summa | 22 (100,0%) | 
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag blev väl bemött under min VFU av studentansvariga/AKOR. | 4,5 | 0,7 | 16,2 % | 3,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 
Under min VFU-placering uppmuntrades jag till självständigt arbete samtidigt som vägledning och stöd från handledare garanterades.
| Under min VFU-placering uppmuntrades jag till självständigt arbete samtidigt som vägledning och stöd från handledare garanterades. | Antal svar | 
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) | 
| i liten grad | 0 (0,0%) | 
| delvis | 2 (9,1%) | 
| i hög grad | 9 (40,9%) | 
| i mycket hög grad | 11 (50,0%) | 
| Summa | 22 (100,0%) | 
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Under min VFU-placering uppmuntrades jag till självständigt arbete samtidigt som vägledning och stöd från handledare garanterades. | 4,4 | 0,7 | 15,1 % | 3,0 | 4,0 | 4,5 | 5,0 | 5,0 | 
Mina handledare var insatta i kursens lärandemål.
| Mina handledare var insatta i kursens lärandemål. | Antal svar | 
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) | 
| i liten grad | 0 (0,0%) | 
| delvis | 4 (18,2%) | 
| i hög grad | 9 (40,9%) | 
| i mycket hög grad | 9 (40,9%) | 
| Summa | 22 (100,0%) | 
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Mina handledare var insatta i kursens lärandemål. | 4,2 | 0,8 | 17,8 % | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 
Jag upplever att kursen bidragit till att jag nu känner mig redo att börja arbeta som barnmorska.
| Jag upplever att kursen bidragit till att jag nu känner mig redo att börja arbeta som barnmorska. | Antal svar | 
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) | 
| i liten grad | 1 (4,5%) | 
| delvis | 0 (0,0%) | 
| i hög grad | 11 (50,0%) | 
| i mycket hög grad | 10 (45,5%) | 
| Summa | 22 (100,0%) | 
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag upplever att kursen bidragit till att jag nu känner mig redo att börja arbeta som barnmorska. | 4,4 | 0,7 | 16,7 % | 2,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |