
2SP032 VT25 (DSK, ONK, PSYK halvfart) Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad
Antal respondenter: 80
Antal svar: 40
Svarsfrekvens: 50,00 %
Jag uppfattar att jag genom denna kurs utvecklat värdefulla kunskaper/färdigheter.
| Jag uppfattar att jag genom denna kurs utvecklat värdefulla kunskaper/färdigheter. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 1 (2,5%) |
| i liten grad | 0 (0,0%) |
| delvis | 6 (15,0%) |
| i hög grad | 20 (50,0%) |
| i mycket hög grad | 13 (32,5%) |
| Summa | 40 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag uppfattar att jag genom denna kurs utvecklat värdefulla kunskaper/färdigheter. | 4,1 | 0,8 | 20,5 % | 1,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Jag bedömer att jag har uppnått kursens alla lärandemål.
| Jag bedömer att jag har uppnått kursens alla lärandemål. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 1 (2,5%) |
| i liten grad | 0 (0,0%) |
| delvis | 5 (12,5%) |
| i hög grad | 20 (50,0%) |
| i mycket hög grad | 14 (35,0%) |
| Summa | 40 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag bedömer att jag har uppnått kursens alla lärandemål. | 4,2 | 0,8 | 20,1 % | 1,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Jag uppfattar att det fanns en röd tråd genom kursen – från lärandemål till examination.
| Jag uppfattar att det fanns en röd tråd genom kursen – från lärandemål till examination. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 1 (2,5%) |
| i liten grad | 0 (0,0%) |
| delvis | 7 (17,5%) |
| i hög grad | 19 (47,5%) |
| i mycket hög grad | 13 (32,5%) |
| Summa | 40 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag uppfattar att det fanns en röd tråd genom kursen – från lärandemål till examination. | 4,1 | 0,9 | 21,1 % | 1,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Jag uppfattar att kursen har stimulerat mig till ett vetenskapligt förhållningssätt(till exempel analytiskt och kritiskt tänkande, eget sökande och värdering av information).
| Jag uppfattar att kursen har stimulerat mig till ett vetenskapligt förhållningssätt (till exempel analytiskt och kritiskt tänkande, eget sökande och värdering av information). | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| i liten grad | 0 (0,0%) |
| delvis | 6 (15,0%) |
| i hög grad | 23 (57,5%) |
| i mycket hög grad | 11 (27,5%) |
| Summa | 40 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag uppfattar att kursen har stimulerat mig till ett vetenskapligt förhållningssätt (till exempel analytiskt och kritiskt tänkande, eget sökande och värdering av information). | 4,1 | 0,6 | 15,7 % | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Jag uppfattar att lärarna varit tillmötesgående under kursens gång för idéer och synpunkter på kursens utformning och innehåll.
| Jag uppfattar att lärarna varit tillmötesgående under kursens gång för idéer och synpunkter på kursens utformning och innehåll. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| i liten grad | 5 (12,5%) |
| delvis | 11 (27,5%) |
| i hög grad | 13 (32,5%) |
| i mycket hög grad | 11 (27,5%) |
| Summa | 40 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag uppfattar att lärarna varit tillmötesgående under kursens gång för idéer och synpunkter på kursens utformning och innehåll. | 3,8 | 1,0 | 26,8 % | 2,0 | 3,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Kursens upplägg och arbetsformer/läraktiviteter har varit ett stöd i mitt lärande.
| Kursens upplägg och arbetsformer/läraktiviteter har varit ett stöd i mitt lärande. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| i liten grad | 1 (2,5%) |
| delvis | 14 (35,0%) |
| i hög grad | 15 (37,5%) |
| i mycket hög grad | 10 (25,0%) |
| Summa | 40 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kursens upplägg och arbetsformer/läraktiviteter har varit ett stöd i mitt lärande. | 3,8 | 0,8 | 21,7 % | 2,0 | 3,0 | 4,0 | 4,5 | 5,0 |
Jag har haft en klar bild av vad jag förväntades lära mig under kursen.
| Jag har haft en klar bild av vad jag förväntades lära mig under kursen. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| i liten grad | 2 (5,0%) |
| delvis | 13 (32,5%) |
| i hög grad | 15 (37,5%) |
| i mycket hög grad | 10 (25,0%) |
| Summa | 40 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag har haft en klar bild av vad jag förväntades lära mig under kursen. | 3,8 | 0,9 | 22,8 % | 2,0 | 3,0 | 4,0 | 4,5 | 5,0 |
Den psykosociala studiemiljön under kursen var bra (psykosocial studiemiljö rör bland annat trivsel, stöd, stress, likabehandling och diskriminering under teoretisk eller verksamhetsförlagt lärande).
| Den psykosociala studiemiljön under kursen var bra (psykosocial studiemiljö rör bland annat trivsel, stöd, stress, likabehandling och diskriminering under teoretisk eller verksamhetsförlagt lärande). | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 2 (5,1%) |
| i liten grad | 0 (0,0%) |
| delvis | 4 (10,3%) |
| i hög grad | 16 (41,0%) |
| i mycket hög grad | 17 (43,6%) |
| Summa | 39 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Den psykosociala studiemiljön under kursen var bra (psykosocial studiemiljö rör bland annat trivsel, stöd, stress, likabehandling och diskriminering under teoretisk eller verksamhetsförlagt lärande). | 4,2 | 1,0 | 23,8 % | 1,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Undervisningen utgick från och använde autentiska exempel.
| Undervisningen utgick från och använde autentiska exempel. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| i liten grad | 0 (0,0%) |
| delvis | 8 (20,5%) |
| i hög grad | 22 (56,4%) |
| i mycket hög grad | 9 (23,1%) |
| Summa | 39 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Undervisningen utgick från och använde autentiska exempel. | 4,0 | 0,7 | 16,6 % | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 |
Mina förkunskaper var tillräckliga för att klara denna kurs.
| Mina förkunskaper var tillräckliga för att klara denna kurs. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| i liten grad | 1 (2,5%) |
| delvis | 6 (15,0%) |
| i hög grad | 23 (57,5%) |
| i mycket hög grad | 10 (25,0%) |
| Summa | 40 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Mina förkunskaper var tillräckliga för att klara denna kurs. | 4,0 | 0,7 | 17,6 % | 2,0 | 4,0 | 4,0 | 4,5 | 5,0 |
Den återkoppling som jag fick har haft betydelse för mitt lärande.
| Den återkoppling som jag fick har haft betydelse för mitt lärande. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 1 (2,5%) |
| i liten grad | 7 (17,5%) |
| delvis | 12 (30,0%) |
| i hög grad | 12 (30,0%) |
| i mycket hög grad | 8 (20,0%) |
| Summa | 40 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Den återkoppling som jag fick har haft betydelse för mitt lärande. | 3,5 | 1,1 | 31,2 % | 1,0 | 3,0 | 3,5 | 4,0 | 5,0 |
Jag kunde lätt hitta den informationen jag behövde/letade efter i Canvas.
| Jag kunde lätt hitta den informationen jag behövde/letade efter i Canvas. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| i liten grad | 1 (2,6%) |
| delvis | 10 (25,6%) |
| i hög grad | 17 (43,6%) |
| i mycket hög grad | 11 (28,2%) |
| Summa | 39 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag kunde lätt hitta den informationen jag behövde/letade efter i Canvas. | 4,0 | 0,8 | 20,4 % | 2,0 | 3,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Mina kunskaper om forskningsprocessen har fördjupats
| Mina kunskaper om forskningsprocessen har fördjupats | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| i liten grad | 0 (0,0%) |
| delvis | 6 (15,0%) |
| i hög grad | 21 (52,5%) |
| i mycket hög grad | 13 (32,5%) |
| Summa | 40 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Mina kunskaper om forskningsprocessen har fördjupats | 4,2 | 0,7 | 16,2 % | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Kursen gav mig nya insikter om hur jag kan använda forskningsresultat i mitt kliniska arbete
| Kursen gav mig nya insikter om hur jag kan använda forskningsresultat i mitt kliniska arbete | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| i liten grad | 2 (5,0%) |
| delvis | 10 (25,0%) |
| i hög grad | 18 (45,0%) |
| i mycket hög grad | 10 (25,0%) |
| Summa | 40 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kursen gav mig nya insikter om hur jag kan använda forskningsresultat i mitt kliniska arbete | 3,9 | 0,8 | 21,6 % | 2,0 | 3,0 | 4,0 | 4,5 | 5,0 |
Kursen gav mig fördjupade kunskaper i forskningsetik
| Kursen gav mig fördjupade kunskaper i forskningsetik | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| i liten grad | 1 (2,5%) |
| delvis | 12 (30,0%) |
| i hög grad | 19 (47,5%) |
| i mycket hög grad | 8 (20,0%) |
| Summa | 40 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kursen gav mig fördjupade kunskaper i forskningsetik | 3,8 | 0,8 | 20,0 % | 2,0 | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 |
Kursen gav mig nya kunskaper för att kunna bedriva kliniskt utvecklingsarbete
| Kursen gav mig nya kunskaper för att kunna bedriva kliniskt utvecklingsarbete | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| i liten grad | 0 (0,0%) |
| delvis | 14 (35,0%) |
| i hög grad | 17 (42,5%) |
| i mycket hög grad | 9 (22,5%) |
| Summa | 40 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kursen gav mig nya kunskaper för att kunna bedriva kliniskt utvecklingsarbete | 3,9 | 0,8 | 19,5 % | 3,0 | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 |