
1SJ021 Vårdandets grunder i hälsa och ohälsa VT24 Campus
Antal respondenter: 118
Antal svar: 43
Svarsfrekvens: 36,44 %
Jag uppfattar att jag genom denna kurs utvecklat värdefulla kunskaper/färdigheter.
| Jag uppfattar att jag genom denna kurs utvecklat värdefulla kunskaper/färdigheter. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 1 (2,3%) |
| i liten grad | 0 (0,0%) |
| delvis | 7 (16,3%) |
| i hög grad | 23 (53,5%) |
| i mycket hög grad | 12 (27,9%) |
| Summa | 43 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag uppfattar att jag genom denna kurs utvecklat värdefulla kunskaper/färdigheter. | 4,0 | 0,8 | 20,1 % | 1,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Jag bedömer att jag har uppnått kursens alla lärandemål.
| Jag bedömer att jag har uppnått kursens alla lärandemål. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 2 (4,7%) |
| i liten grad | 0 (0,0%) |
| delvis | 9 (20,9%) |
| i hög grad | 20 (46,5%) |
| i mycket hög grad | 12 (27,9%) |
| Summa | 43 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag bedömer att jag har uppnått kursens alla lärandemål. | 3,9 | 1,0 | 24,5 % | 1,0 | 3,5 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Jag uppfattar att det fanns en röd tråd genom kursen – från lärandemål till examination.
| Jag uppfattar att det fanns en röd tråd genom kursen – från lärandemål till examination. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 6 (14,0%) |
| i liten grad | 2 (4,7%) |
| delvis | 13 (30,2%) |
| i hög grad | 18 (41,9%) |
| i mycket hög grad | 4 (9,3%) |
| Summa | 43 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag uppfattar att det fanns en röd tråd genom kursen – från lärandemål till examination. | 3,3 | 1,2 | 35,4 % | 1,0 | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 |
Jag uppfattar att kursen har stimulerat mig till ett vetenskapligt förhållningssätt(till exempel analytiskt och kritiskt tänkande, eget sökande och värdering av information).
| Jag uppfattar att kursen har stimulerat mig till ett vetenskapligt förhållningssätt (till exempel analytiskt och kritiskt tänkande, eget sökande och värdering av information). | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 2 (4,7%) |
| i liten grad | 3 (7,0%) |
| delvis | 11 (25,6%) |
| i hög grad | 20 (46,5%) |
| i mycket hög grad | 7 (16,3%) |
| Summa | 43 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag uppfattar att kursen har stimulerat mig till ett vetenskapligt förhållningssätt (till exempel analytiskt och kritiskt tänkande, eget sökande och värdering av information). | 3,6 | 1,0 | 27,6 % | 1,0 | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 |
Jag uppfattar att lärarna varit tillmötesgående under kursens gång för idéer och synpunkter på kursens utformning och innehåll.
| Jag uppfattar att lärarna varit tillmötesgående under kursens gång för idéer och synpunkter på kursens utformning och innehåll. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 4 (9,3%) |
| i liten grad | 5 (11,6%) |
| delvis | 9 (20,9%) |
| i hög grad | 19 (44,2%) |
| i mycket hög grad | 6 (14,0%) |
| Summa | 43 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag uppfattar att lärarna varit tillmötesgående under kursens gång för idéer och synpunkter på kursens utformning och innehåll. | 3,4 | 1,2 | 33,9 % | 1,0 | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 |
Den psykosociala studiemiljön under kursen var bra (psykosocial studiemiljö rör bland annat trivsel, stöd, stress, likabehandling och diskriminering under teoretisk eller verksamhetsförlagt lärande).
| Den psykosociala studiemiljön under kursen var bra (psykosocial studiemiljö rör bland annat trivsel, stöd, stress, likabehandling och diskriminering under teoretisk eller verksamhetsförlagt lärande). | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 5 (11,6%) |
| i liten grad | 3 (7,0%) |
| delvis | 10 (23,3%) |
| i hög grad | 17 (39,5%) |
| i mycket hög grad | 8 (18,6%) |
| Summa | 43 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Den psykosociala studiemiljön under kursen var bra (psykosocial studiemiljö rör bland annat trivsel, stöd, stress, likabehandling och diskriminering under teoretisk eller verksamhetsförlagt lärande). | 3,5 | 1,2 | 35,3 % | 1,0 | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 |
Undervisningen utgick från och använde autentiska exempel.
| Undervisningen utgick från och använde autentiska exempel. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 1 (2,4%) |
| i liten grad | 3 (7,1%) |
| delvis | 10 (23,8%) |
| i hög grad | 19 (45,2%) |
| i mycket hög grad | 9 (21,4%) |
| Summa | 42 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Undervisningen utgick från och använde autentiska exempel. | 3,8 | 1,0 | 25,5 % | 1,0 | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 |
Jag har fått träna ett vetenskapligt förhållningssätt genom att kritiskt granska och värdera ny kunskap.
| Jag har fått träna ett vetenskapligt förhållningssätt genom att kritiskt granska och värdera ny kunskap. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 2 (4,8%) |
| i liten grad | 2 (4,8%) |
| delvis | 13 (31,0%) |
| i hög grad | 20 (47,6%) |
| i mycket hög grad | 5 (11,9%) |
| Summa | 42 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag har fått träna ett vetenskapligt förhållningssätt genom att kritiskt granska och värdera ny kunskap. | 3,6 | 0,9 | 26,3 % | 1,0 | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 |
Kursens pedagogiska upplägg har stimulerat mitt lärande.
| Kursens pedagogiska upplägg har stimulerat mitt lärande. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 4 (9,3%) |
| i liten grad | 7 (16,3%) |
| delvis | 15 (34,9%) |
| i hög grad | 9 (20,9%) |
| i mycket hög grad | 8 (18,6%) |
| Summa | 43 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kursens pedagogiska upplägg har stimulerat mitt lärande. | 3,2 | 1,2 | 37,5 % | 1,0 | 2,5 | 3,0 | 4,0 | 5,0 |
Mina förkunskaper var tillräckliga för att klara denna kurs.
| Mina förkunskaper var tillräckliga för att klara denna kurs. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 1 (2,3%) |
| i liten grad | 2 (4,7%) |
| delvis | 10 (23,3%) |
| i hög grad | 18 (41,9%) |
| i mycket hög grad | 12 (27,9%) |
| Summa | 43 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Mina förkunskaper var tillräckliga för att klara denna kurs. | 3,9 | 1,0 | 24,6 % | 1,0 | 3,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Den återkoppling som jag fick har haft betydelse för mitt lärande.
| Den återkoppling som jag fick har haft betydelse för mitt lärande. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 4 (9,3%) |
| i liten grad | 6 (14,0%) |
| delvis | 9 (20,9%) |
| i hög grad | 16 (37,2%) |
| i mycket hög grad | 8 (18,6%) |
| Summa | 43 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Den återkoppling som jag fick har haft betydelse för mitt lärande. | 3,4 | 1,2 | 35,7 % | 1,0 | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 |
Kursen ökade min förståelse för betydelsen av ett etiskt förhållningssätt.
| Kursen ökade min förståelse för betydelsen av ett etiskt förhållningssätt. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 2 (4,7%) |
| i liten grad | 1 (2,3%) |
| delvis | 8 (18,6%) |
| i hög grad | 16 (37,2%) |
| i mycket hög grad | 16 (37,2%) |
| Summa | 43 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kursen ökade min förståelse för betydelsen av ett etiskt förhållningssätt. | 4,0 | 1,0 | 26,2 % | 1,0 | 3,5 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Jag har haft en klar bild av vad som förväntades av mig under den här kursen.
| Jag har haft en klar bild av vad som förväntades av mig under den här kursen. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 2 (4,7%) |
| i liten grad | 6 (14,0%) |
| delvis | 13 (30,2%) |
| i hög grad | 15 (34,9%) |
| i mycket hög grad | 7 (16,3%) |
| Summa | 43 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag har haft en klar bild av vad som förväntades av mig under den här kursen. | 3,4 | 1,1 | 31,3 % | 1,0 | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 |
Jag kunde lätt hitta den informationen jag behövde/letade efter i Canvas.
| Jag kunde lätt hitta den informationen jag behövde/letade efter i Canvas. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 5 (11,6%) |
| i liten grad | 8 (18,6%) |
| delvis | 12 (27,9%) |
| i hög grad | 13 (30,2%) |
| i mycket hög grad | 5 (11,6%) |
| Summa | 43 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag kunde lätt hitta den informationen jag behövde/letade efter i Canvas. | 3,1 | 1,2 | 38,5 % | 1,0 | 2,0 | 3,0 | 4,0 | 5,0 |
VFU - Frågor
·Under VFU har jag tränat på/diskuterat evidensbaserat arbetssätt.
| ·Under VFU har jag tränat på/diskuterat evidensbaserat arbetssätt. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 2 (4,7%) |
| I liten grad | 3 (7,0%) |
| Delvis | 12 (27,9%) |
| I hög grad | 8 (18,6%) |
| I mycket hög grad | 18 (41,9%) |
| Summa | 43 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ·Under VFU har jag tränat på/diskuterat evidensbaserat arbetssätt. | 3,9 | 1,2 | 30,7 % | 1,0 | 3,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
·Under VFU fanns tillgång till de fysiska förutsättningarna jag behövde (t ex dator, samtalsrum omklädningsrum, lunchrum).
| ·Under VFU fanns tillgång till de fysiska förutsättningarna jag behövde (t ex dator, samtalsrum omklädningsrum, lunchrum). | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 2 (4,7%) |
| I liten grad | 1 (2,3%) |
| Delvis | 7 (16,3%) |
| I hög grad | 12 (27,9%) |
| I mycket hög grad | 21 (48,8%) |
| Summa | 43 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ·Under VFU fanns tillgång till de fysiska förutsättningarna jag behövde (t ex dator, samtalsrum omklädningsrum, lunchrum). | 4,1 | 1,1 | 26,1 % | 1,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
·Under VFU har jag tränat på säkra arbetssätt för att undvika risker och tillbud.
| ·Under VFU har jag tränat på säkra arbetssätt för att undvika risker och tillbud. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 2 (4,7%) |
| I liten grad | 1 (2,3%) |
| Delvis | 3 (7,0%) |
| I hög grad | 16 (37,2%) |
| I mycket hög grad | 21 (48,8%) |
| Summa | 43 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ·Under VFU har jag tränat på säkra arbetssätt för att undvika risker och tillbud. | 4,2 | 1,0 | 24,1 % | 1,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Jag visste vem jag skulle kontakta om jag hade frågor under VFU
| Jag visste vem jag skulle kontakta om jag hade frågor under VFU | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 1 (2,3%) |
| i liten grad | 0 (0,0%) |
| delvis | 5 (11,6%) |
| i hög grad | 15 (34,9%) |
| i mycket hög grad | 22 (51,2%) |
| Summa | 43 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag visste vem jag skulle kontakta om jag hade frågor under VFU | 4,3 | 0,9 | 20,0 % | 1,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Min självständighet att ta hand om patienter ökade under kursen.
| Min självständighet att ta hand om patienter ökade under kursen. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 2 (4,7%) |
| i liten grad | 0 (0,0%) |
| delvis | 6 (14,0%) |
| i hög grad | 14 (32,6%) |
| i mycket hög grad | 21 (48,8%) |
| Summa | 43 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Min självständighet att ta hand om patienter ökade under kursen. | 4,2 | 1,0 | 24,1 % | 1,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Under VFU:n anknöts det praktiska till teori
| Under VFU:n anknöts det praktiska till teori | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 3 (7,0%) |
| i liten grad | 1 (2,3%) |
| delvis | 4 (9,3%) |
| i hög grad | 15 (34,9%) |
| i mycket hög grad | 20 (46,5%) |
| Summa | 43 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Under VFU:n anknöts det praktiska till teori | 1,8 | 1,0 | 55,6 % | 1,0 | 1,0 | 2,0 | 2,0 | 5,0 |