
Medicinsk vetenskaplig teori och metod 2LA015 LA015 HT2024
Antal respondenter: 142
Antal svar: 38
Svarsfrekvens: 26,76 %
Jag uppfattar att jag genom denna kurs utvecklat värdefulla kunskaper/färdigheter.
| Jag uppfattar att jag genom denna kurs utvecklat värdefulla kunskaper/färdigheter. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 1 (2,6%) |
| Delvis | 2 (5,3%) |
| I hög grad | 19 (50,0%) |
| I mycket hög grad | 16 (42,1%) |
| Summa | 38 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag uppfattar att jag genom denna kurs utvecklat värdefulla kunskaper/färdigheter. | 4,3 | 0,7 | 16,3 % | 2,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Jag bedömer att jag har uppnått kursens alla lärandemål.
| Jag bedömer att jag har uppnått kursens alla lärandemål. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 0 (0,0%) |
| Delvis | 6 (15,8%) |
| I hög grad | 27 (71,1%) |
| I mycket hög grad | 5 (13,2%) |
| Summa | 38 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag bedömer att jag har uppnått kursens alla lärandemål. | 4,0 | 0,5 | 13,7 % | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 |
Jag uppfattar att det fanns en röd tråd genom kursen – från lärandemål till examination.
| Jag uppfattar att det fanns en röd tråd genom kursen – från lärandemål till examination. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| i liten grad | 0 (0,0%) |
| delvis | 6 (15,8%) |
| i hög grad | 16 (42,1%) |
| i mycket hög grad | 16 (42,1%) |
| Summa | 38 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag uppfattar att det fanns en röd tråd genom kursen – från lärandemål till examination. | 4,3 | 0,7 | 17,0 % | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Jag uppfattar att kursen har stimulerat mig till ett vetenskapligt förhållningssätt(till exempel analytiskt och kritiskt tänkande, eget sökande och värdering av information).
| Jag uppfattar att kursen har stimulerat mig till ett vetenskapligt förhållningssätt (till exempel analytiskt och kritiskt tänkande, eget sökande och värdering av information). | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| i liten grad | 1 (2,6%) |
| delvis | 1 (2,6%) |
| i hög grad | 12 (31,6%) |
| i mycket hög grad | 24 (63,2%) |
| Summa | 38 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag uppfattar att kursen har stimulerat mig till ett vetenskapligt förhållningssätt (till exempel analytiskt och kritiskt tänkande, eget sökande och värdering av information). | 4,6 | 0,7 | 15,1 % | 2,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Jag uppfattar att lärarna varit tillmötesgående under kursens gång för idéer och synpunkter på kursens utformning och innehåll.
| Jag uppfattar att lärarna varit tillmötesgående under kursens gång för idéer och synpunkter på kursens utformning och innehåll. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| i liten grad | 0 (0,0%) |
| delvis | 7 (18,4%) |
| i hög grad | 17 (44,7%) |
| i mycket hög grad | 14 (36,8%) |
| Summa | 38 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag uppfattar att lärarna varit tillmötesgående under kursens gång för idéer och synpunkter på kursens utformning och innehåll. | 4,2 | 0,7 | 17,4 % | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Mina förkunskaper var tillräckliga för att kunna tillgodogöra mig undervisningen på kursen.
| Mina förkunskaper var tillräckliga för att kunna tillgodogöra mig undervisningen på kursen. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 1 (2,6%) |
| Delvis | 10 (26,3%) |
| I hög grad | 12 (31,6%) |
| I mycket hög grad | 15 (39,5%) |
| Vet ej | 0 (0,0%) |
| Summa | 38 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Mina förkunskaper var tillräckliga för att kunna tillgodogöra mig undervisningen på kursen. | 4,1 | 0,9 | 21,6 % | 2,0 | 3,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Jag har haft en klar bild av vad jag förväntades lära mig under kursen.
| Jag har haft en klar bild av vad jag förväntades lära mig under kursen. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 1 (2,6%) |
| Delvis | 10 (26,3%) |
| I hög grad | 15 (39,5%) |
| I mycket hög grad | 12 (31,6%) |
| Vet ej | 0 (0,0%) |
| Summa | 38 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag har haft en klar bild av vad jag förväntades lära mig under kursen. | 4,0 | 0,8 | 21,0 % | 2,0 | 3,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Kraven på att ansvara för att organisera mitt eget lärande var rimliga.
| Kraven på att ansvara för att organisera mitt eget lärande var rimliga. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 0 (0,0%) |
| Delvis | 2 (5,3%) |
| I hög grad | 14 (36,8%) |
| I mycket hög grad | 22 (57,9%) |
| Vet ej | 0 (0,0%) |
| Summa | 38 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kraven på att ansvara för att organisera mitt eget lärande var rimliga. | 4,5 | 0,6 | 13,3 % | 3,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Kraven på att på egen hand söka information var rimliga.
| Kraven på att på egen hand söka information var rimliga. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 0 (0,0%) |
| Delvis | 2 (5,3%) |
| I hög grad | 13 (34,2%) |
| I mycket hög grad | 22 (57,9%) |
| Vet ej | 1 (2,6%) |
| Summa | 38 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kraven på att på egen hand söka information var rimliga. | 4,5 | 0,6 | 13,3 % | 3,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Jag kunde lätt hitta den informationen jag behövde/letade efter i Canvas.
| Jag kunde lätt hitta den informationen jag behövde/letade efter i Canvas. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 2 (5,3%) |
| Delvis | 3 (7,9%) |
| I hög grad | 22 (57,9%) |
| I mycket hög grad | 11 (28,9%) |
| Vet ej | 0 (0,0%) |
| Summa | 38 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag kunde lätt hitta den informationen jag behövde/letade efter i Canvas. | 4,1 | 0,8 | 18,6 % | 2,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Kraven på att arbeta tillsammans med andra studenter var rimliga.
| Kraven på att arbeta tillsammans med andra studenter var rimliga. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 0 (0,0%) |
| Delvis | 0 (0,0%) |
| I hög grad | 13 (34,2%) |
| I mycket hög grad | 24 (63,2%) |
| Vet ej | 1 (2,6%) |
| Summa | 38 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kraven på att arbeta tillsammans med andra studenter var rimliga. | 4,6 | 0,5 | 10,4 % | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Jag fick användbar återkoppling på mina prestationer under kursen.
| Jag fick användbar återkoppling på mina prestationer under kursen. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 3 (7,9%) |
| I liten grad | 7 (18,4%) |
| Delvis | 9 (23,7%) |
| I hög grad | 8 (21,1%) |
| I mycket hög grad | 6 (15,8%) |
| Vet ej | 5 (13,2%) |
| Summa | 38 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag fick användbar återkoppling på mina prestationer under kursen. | 3,2 | 1,2 | 38,7 % | 1,0 | 2,0 | 3,0 | 4,0 | 5,0 |
Arbetsinsatsen var rimlig i förhållande till kursens antal högskolepoäng.
| Arbetsinsatsen var rimlig i förhållande till kursens antal högskolepoäng. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 0 (0,0%) |
| Delvis | 1 (2,6%) |
| I hög grad | 16 (42,1%) |
| I mycket hög grad | 20 (52,6%) |
| Vet ej | 1 (2,6%) |
| Summa | 38 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Arbetsinsatsen var rimlig i förhållande till kursens antal högskolepoäng. | 4,5 | 0,6 | 12,4 % | 3,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Kursens examinationer var relevanta i förhållande till kursens lärandemål.
| Kursens examinationer var relevanta i förhållande till kursens lärandemål. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 0 (0,0%) |
| Delvis | 3 (7,9%) |
| I hög grad | 14 (36,8%) |
| I mycket hög grad | 21 (55,3%) |
| Vet ej | 0 (0,0%) |
| Summa | 38 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kursens examinationer var relevanta i förhållande till kursens lärandemål. | 4,5 | 0,6 | 14,5 % | 3,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Kursen har utvecklat mina teoretiska kunskaper om evidensbaserad medicin
| Kursen har utvecklat mina teoretiska kunskaper om evidensbaserad medicin | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 1 (2,6%) |
| Delvis | 1 (2,6%) |
| I hög grad | 16 (42,1%) |
| I mycket hög grad | 20 (52,6%) |
| Vet ej | 0 (0,0%) |
| Summa | 38 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kursen har utvecklat mina teoretiska kunskaper om evidensbaserad medicin | 4,4 | 0,7 | 15,4 % | 2,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Kursen har utvecklat min förmåga att utvärdera vetenskapliga rapporter.
| Kursen har utvecklat min förmåga att utvärdera vetenskapliga rapporter. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 0 (0,0%) |
| Delvis | 4 (10,5%) |
| I hög grad | 13 (34,2%) |
| I mycket hög grad | 21 (55,3%) |
| Vet ej | 0 (0,0%) |
| Summa | 38 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kursen har utvecklat min förmåga att utvärdera vetenskapliga rapporter. | 4,4 | 0,7 | 15,4 % | 3,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Kursen har utvecklat mina kunskaper om etiska frågeställningar inom medicinsk forskning
| Kursen har utvecklat mina kunskaper om etiska frågeställningar inom medicinsk forskning | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 1 (2,6%) |
| Delvis | 9 (23,7%) |
| I hög grad | 19 (50,0%) |
| I mycket hög grad | 9 (23,7%) |
| Vet ej | 0 (0,0%) |
| Summa | 38 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kursen har utvecklat mina kunskaper om etiska frågeställningar inom medicinsk forskning | 3,9 | 0,8 | 19,5 % | 2,0 | 3,5 | 4,0 | 4,0 | 5,0 |
Undervisningen använde autentiska exempel för att jag skulle utveckla mina yrkeskunskaper
| Undervisningen använde autentiska exempel för att jag skulle utveckla mina yrkeskunskaper | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 0 (0,0%) |
| Delvis | 2 (5,3%) |
| I hög grad | 19 (50,0%) |
| I mycket hög grad | 17 (44,7%) |
| Vet ej | 0 (0,0%) |
| Summa | 38 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Undervisningen använde autentiska exempel för att jag skulle utveckla mina yrkeskunskaper | 4,4 | 0,6 | 13,5 % | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |