
Medicinsk vetenskaplig teori och metod 2LA015 VT2025
Antal respondenter: 155
Antal svar: 35
Svarsfrekvens: 22,58 %
Jag uppfattar att jag genom denna kurs utvecklat värdefulla kunskaper/färdigheter.
| Jag uppfattar att jag genom denna kurs utvecklat värdefulla kunskaper/färdigheter. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 1 (2,9%) |
| Delvis | 6 (17,1%) |
| I hög grad | 21 (60,0%) |
| I mycket hög grad | 7 (20,0%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag uppfattar att jag genom denna kurs utvecklat värdefulla kunskaper/färdigheter. | 4,0 | 0,7 | 17,8 % | 2,0 | 4,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 |
Jag bedömer att jag har uppnått kursens alla lärandemål.
| Jag bedömer att jag har uppnått kursens alla lärandemål. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 0 (0,0%) |
| Delvis | 9 (25,7%) |
| I hög grad | 21 (60,0%) |
| I mycket hög grad | 5 (14,3%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag bedömer att jag har uppnått kursens alla lärandemål. | 3,9 | 0,6 | 16,2 % | 3,0 | 3,5 | 4,0 | 4,0 | 5,0 |
Jag uppfattar att det fanns en röd tråd genom kursen – från lärandemål till examination.
| Jag uppfattar att det fanns en röd tråd genom kursen – från lärandemål till examination. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 1 (2,9%) |
| i liten grad | 2 (5,7%) |
| delvis | 8 (22,9%) |
| i hög grad | 21 (60,0%) |
| i mycket hög grad | 3 (8,6%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag uppfattar att det fanns en röd tråd genom kursen – från lärandemål till examination. | 3,7 | 0,8 | 22,9 % | 1,0 | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 |
Jag uppfattar att kursen har stimulerat mig till ett vetenskapligt förhållningssätt(till exempel analytiskt och kritiskt tänkande, eget sökande och värdering av information).
| Jag uppfattar att kursen har stimulerat mig till ett vetenskapligt förhållningssätt (till exempel analytiskt och kritiskt tänkande, eget sökande och värdering av information). | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| i liten grad | 1 (2,9%) |
| delvis | 7 (20,0%) |
| i hög grad | 12 (34,3%) |
| i mycket hög grad | 15 (42,9%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag uppfattar att kursen har stimulerat mig till ett vetenskapligt förhållningssätt (till exempel analytiskt och kritiskt tänkande, eget sökande och värdering av information). | 4,2 | 0,9 | 20,5 % | 2,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Jag uppfattar att lärarna varit tillmötesgående under kursens gång för idéer och synpunkter på kursens utformning och innehåll.
| Jag uppfattar att lärarna varit tillmötesgående under kursens gång för idéer och synpunkter på kursens utformning och innehåll. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| i liten grad | 0 (0,0%) |
| delvis | 12 (34,3%) |
| i hög grad | 17 (48,6%) |
| i mycket hög grad | 6 (17,1%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag uppfattar att lärarna varit tillmötesgående under kursens gång för idéer och synpunkter på kursens utformning och innehåll. | 3,8 | 0,7 | 18,5 % | 3,0 | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 |
Mina förkunskaper var tillräckliga för att kunna tillgodogöra mig undervisningen på kursen.
| Mina förkunskaper var tillräckliga för att kunna tillgodogöra mig undervisningen på kursen. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 2 (5,7%) |
| Delvis | 6 (17,1%) |
| I hög grad | 15 (42,9%) |
| I mycket hög grad | 11 (31,4%) |
| Vet ej | 1 (2,9%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Mina förkunskaper var tillräckliga för att kunna tillgodogöra mig undervisningen på kursen. | 4,0 | 0,9 | 21,6 % | 2,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Jag har haft en klar bild av vad jag förväntades lära mig under kursen.
| Jag har haft en klar bild av vad jag förväntades lära mig under kursen. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 2 (5,7%) |
| Delvis | 7 (20,0%) |
| I hög grad | 21 (60,0%) |
| I mycket hög grad | 4 (11,4%) |
| Vet ej | 1 (2,9%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag har haft en klar bild av vad jag förväntades lära mig under kursen. | 3,8 | 0,7 | 19,2 % | 2,0 | 3,5 | 4,0 | 4,0 | 5,0 |
Kraven på att ansvara för att organisera mitt eget lärande var rimliga.
| Kraven på att ansvara för att organisera mitt eget lärande var rimliga. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 0 (0,0%) |
| Delvis | 1 (2,9%) |
| I hög grad | 15 (44,1%) |
| I mycket hög grad | 17 (50,0%) |
| Vet ej | 1 (2,9%) |
| Summa | 34 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kraven på att ansvara för att organisera mitt eget lärande var rimliga. | 4,5 | 0,6 | 12,6 % | 3,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Kraven på att på egen hand söka information var rimliga.
| Kraven på att på egen hand söka information var rimliga. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 0 (0,0%) |
| Delvis | 4 (11,4%) |
| I hög grad | 13 (37,1%) |
| I mycket hög grad | 15 (42,9%) |
| Vet ej | 3 (8,6%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kraven på att på egen hand söka information var rimliga. | 4,3 | 0,7 | 16,1 % | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Jag kunde lätt hitta den informationen jag behövde/letade efter i Canvas.
| Jag kunde lätt hitta den informationen jag behövde/letade efter i Canvas. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 1 (2,9%) |
| I liten grad | 0 (0,0%) |
| Delvis | 8 (23,5%) |
| I hög grad | 15 (44,1%) |
| I mycket hög grad | 10 (29,4%) |
| Vet ej | 0 (0,0%) |
| Summa | 34 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag kunde lätt hitta den informationen jag behövde/letade efter i Canvas. | 4,0 | 0,9 | 22,8 % | 1,0 | 3,5 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Kraven på att arbeta tillsammans med andra studenter var rimliga.
| Kraven på att arbeta tillsammans med andra studenter var rimliga. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 0 (0,0%) |
| Delvis | 2 (5,9%) |
| I hög grad | 13 (38,2%) |
| I mycket hög grad | 19 (55,9%) |
| Vet ej | 0 (0,0%) |
| Summa | 34 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kraven på att arbeta tillsammans med andra studenter var rimliga. | 4,5 | 0,6 | 13,7 % | 3,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Jag fick användbar återkoppling på mina prestationer under kursen.
| Jag fick användbar återkoppling på mina prestationer under kursen. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 2 (5,7%) |
| I liten grad | 7 (20,0%) |
| Delvis | 12 (34,3%) |
| I hög grad | 9 (25,7%) |
| I mycket hög grad | 0 (0,0%) |
| Vet ej | 5 (14,3%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag fick användbar återkoppling på mina prestationer under kursen. | 2,9 | 0,9 | 30,9 % | 1,0 | 2,0 | 3,0 | 4,0 | 4,0 |
Arbetsinsatsen var rimlig i förhållande till kursens antal högskolepoäng.
| Arbetsinsatsen var rimlig i förhållande till kursens antal högskolepoäng. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 3 (8,6%) |
| Delvis | 5 (14,3%) |
| I hög grad | 11 (31,4%) |
| I mycket hög grad | 15 (42,9%) |
| Vet ej | 1 (2,9%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Arbetsinsatsen var rimlig i förhållande till kursens antal högskolepoäng. | 4,1 | 1,0 | 23,7 % | 2,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Kursens examinationer var relevanta i förhållande till kursens lärandemål.
| Kursens examinationer var relevanta i förhållande till kursens lärandemål. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 2 (5,7%) |
| I liten grad | 0 (0,0%) |
| Delvis | 2 (5,7%) |
| I hög grad | 17 (48,6%) |
| I mycket hög grad | 13 (37,1%) |
| Vet ej | 1 (2,9%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kursens examinationer var relevanta i förhållande till kursens lärandemål. | 4,1 | 1,0 | 23,8 % | 1,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Undervisningen använde autentiska exempel för att jag skulle utveckla mina yrkeskunskaper
| Undervisningen använde autentiska exempel för att jag skulle utveckla mina yrkeskunskaper | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 2 (5,9%) |
| Delvis | 5 (14,7%) |
| I hög grad | 14 (41,2%) |
| I mycket hög grad | 11 (32,4%) |
| Vet ej | 2 (5,9%) |
| Summa | 34 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Undervisningen använde autentiska exempel för att jag skulle utveckla mina yrkeskunskaper | 4,2 | 1,0 | 23,2 % | 2,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 6,0 |