
Examensarbete i medicin HT23
Antal respondenter: 141
Antal svar: 35
Svarsfrekvens: 24,82 %
Jag uppfattar att jag genom denna kurs utvecklat värdefulla kunskaper/färdigheter.
| Jag uppfattar att jag genom denna kurs utvecklat värdefulla kunskaper/färdigheter. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 2 (5,7%) |
| Delvis | 3 (8,6%) |
| I hög grad | 13 (37,1%) |
| I mycket hög grad | 17 (48,6%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag uppfattar att jag genom denna kurs utvecklat värdefulla kunskaper/färdigheter. | 4,3 | 0,9 | 20,1 % | 2,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Jag bedömer att jag har uppnått kursens alla lärandemål.
| Jag bedömer att jag har uppnått kursens alla lärandemål. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 1 (2,9%) |
| I liten grad | 0 (0,0%) |
| Delvis | 0 (0,0%) |
| I hög grad | 20 (57,1%) |
| I mycket hög grad | 14 (40,0%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag bedömer att jag har uppnått kursens alla lärandemål. | 4,3 | 0,8 | 17,6 % | 1,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Jag uppfattar att det fanns en röd tråd genom kursen – från lärandemål till examination.
| Jag uppfattar att det fanns en röd tråd genom kursen – från lärandemål till examination. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| i liten grad | 0 (0,0%) |
| delvis | 10 (28,6%) |
| i hög grad | 17 (48,6%) |
| i mycket hög grad | 8 (22,9%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag uppfattar att det fanns en röd tråd genom kursen – från lärandemål till examination. | 3,9 | 0,7 | 18,4 % | 3,0 | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 |
Jag uppfattar att kursen har stimulerat mig till ett vetenskapligt förhållningssätt(till exempel analytiskt och kritiskt tänkande, eget sökande och värdering av information).
| Jag uppfattar att kursen har stimulerat mig till ett vetenskapligt förhållningssätt (till exempel analytiskt och kritiskt tänkande, eget sökande och värdering av information). | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 1 (2,9%) |
| i liten grad | 1 (2,9%) |
| delvis | 3 (8,6%) |
| i hög grad | 7 (20,0%) |
| i mycket hög grad | 23 (65,7%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag uppfattar att kursen har stimulerat mig till ett vetenskapligt förhållningssätt (till exempel analytiskt och kritiskt tänkande, eget sökande och värdering av information). | 4,4 | 1,0 | 22,1 % | 1,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Jag uppfattar att lärarna varit tillmötesgående under kursens gång för idéer och synpunkter på kursens utformning och innehåll.
| Jag uppfattar att lärarna varit tillmötesgående under kursens gång för idéer och synpunkter på kursens utformning och innehåll. | Antal svar |
|---|---|
| i mycket liten grad | 1 (2,9%) |
| i liten grad | 3 (8,6%) |
| delvis | 11 (31,4%) |
| i hög grad | 14 (40,0%) |
| i mycket hög grad | 6 (17,1%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag uppfattar att lärarna varit tillmötesgående under kursens gång för idéer och synpunkter på kursens utformning och innehåll. | 3,6 | 1,0 | 27,1 % | 1,0 | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 |
Mina förkunskaper var tillräckliga för att kunna tillgodogöra mig undervisningen på kursen.
| Mina förkunskaper var tillräckliga för att kunna tillgodogöra mig undervisningen på kursen. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 2 (5,7%) |
| Delvis | 3 (8,6%) |
| I hög grad | 17 (48,6%) |
| I mycket hög grad | 12 (34,3%) |
| Vet ej | 1 (2,9%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Mina förkunskaper var tillräckliga för att kunna tillgodogöra mig undervisningen på kursen. | 4,1 | 0,8 | 19,8 % | 2,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Jag har haft en klar bild av vad jag förväntades lära mig under kursen.
| Jag har haft en klar bild av vad jag förväntades lära mig under kursen. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 1 (2,9%) |
| Delvis | 10 (28,6%) |
| I hög grad | 17 (48,6%) |
| I mycket hög grad | 7 (20,0%) |
| Vet ej | 0 (0,0%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag har haft en klar bild av vad jag förväntades lära mig under kursen. | 3,9 | 0,8 | 20,0 % | 2,0 | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 |
Kraven på att ansvara för att organisera mitt eget lärande var rimliga.
| Kraven på att ansvara för att organisera mitt eget lärande var rimliga. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 1 (2,9%) |
| Delvis | 6 (17,1%) |
| I hög grad | 10 (28,6%) |
| I mycket hög grad | 18 (51,4%) |
| Vet ej | 0 (0,0%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kraven på att ansvara för att organisera mitt eget lärande var rimliga. | 4,3 | 0,9 | 20,1 % | 2,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Kraven på att på egen hand söka information var rimliga.
| Kraven på att på egen hand söka information var rimliga. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 1 (2,9%) |
| I liten grad | 1 (2,9%) |
| Delvis | 3 (8,6%) |
| I hög grad | 13 (37,1%) |
| I mycket hög grad | 17 (48,6%) |
| Vet ej | 0 (0,0%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kraven på att på egen hand söka information var rimliga. | 4,3 | 1,0 | 22,3 % | 1,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Jag kunde lätt hitta den informationen jag behövde/letade efter i Canvas.
| Jag kunde lätt hitta den informationen jag behövde/letade efter i Canvas. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 1 (2,9%) |
| Delvis | 2 (5,7%) |
| I hög grad | 17 (48,6%) |
| I mycket hög grad | 15 (42,9%) |
| Vet ej | 0 (0,0%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag kunde lätt hitta den informationen jag behövde/letade efter i Canvas. | 4,3 | 0,7 | 16,6 % | 2,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Kraven på att arbeta tillsammans med andra studenter var rimliga.
| Kraven på att arbeta tillsammans med andra studenter var rimliga. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 2 (5,7%) |
| Delvis | 2 (5,7%) |
| I hög grad | 10 (28,6%) |
| I mycket hög grad | 14 (40,0%) |
| Vet ej | 7 (20,0%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kraven på att arbeta tillsammans med andra studenter var rimliga. | 4,3 | 0,9 | 20,9 % | 2,0 | 4,0 | 4,5 | 5,0 | 5,0 |
Jag fick användbar återkoppling på mina prestationer under kursen.
| Jag fick användbar återkoppling på mina prestationer under kursen. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 1 (2,9%) |
| I liten grad | 3 (8,8%) |
| Delvis | 3 (8,8%) |
| I hög grad | 15 (44,1%) |
| I mycket hög grad | 12 (35,3%) |
| Vet ej | 0 (0,0%) |
| Summa | 34 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag fick användbar återkoppling på mina prestationer under kursen. | 4,0 | 1,0 | 26,1 % | 1,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Arbetsinsatsen var rimlig i förhållande till kursens antal högskolepoäng.
| Arbetsinsatsen var rimlig i förhållande till kursens antal högskolepoäng. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 3 (8,6%) |
| Delvis | 4 (11,4%) |
| I hög grad | 14 (40,0%) |
| I mycket hög grad | 14 (40,0%) |
| Vet ej | 0 (0,0%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Arbetsinsatsen var rimlig i förhållande till kursens antal högskolepoäng. | 4,1 | 0,9 | 22,7 % | 2,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Kursens examinationer var relevanta i förhållande till kursens lärandemål.
| Kursens examinationer var relevanta i förhållande till kursens lärandemål. | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 0 (0,0%) |
| Delvis | 3 (8,6%) |
| I hög grad | 11 (31,4%) |
| I mycket hög grad | 20 (57,1%) |
| Vet ej | 1 (2,9%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kursens examinationer var relevanta i förhållande till kursens lärandemål. | 4,5 | 0,7 | 14,7 % | 3,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Jag visste vilken kvalitet som förväntas av min skriftliga redovisning av exjobbet
| Jag visste vilken kvalitet som förväntas av min skriftliga redovisning av exjobbet | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 1 (2,9%) |
| I liten grad | 1 (2,9%) |
| Delvis | 4 (11,4%) |
| I hög grad | 16 (45,7%) |
| I mycket hög grad | 13 (37,1%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag visste vilken kvalitet som förväntas av min skriftliga redovisning av exjobbet | 4,1 | 0,9 | 22,7 % | 1,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Jag uppfattade att kursen har ökat min förmåga att diskutera vetenskapliga artiklar
| Jag uppfattade att kursen har ökat min förmåga att diskutera vetenskapliga artiklar | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 0 (0,0%) |
| I liten grad | 0 (0,0%) |
| Delvis | 5 (14,3%) |
| I hög grad | 16 (45,7%) |
| I mycket hög grad | 14 (40,0%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Jag uppfattade att kursen har ökat min förmåga att diskutera vetenskapliga artiklar | 4,3 | 0,7 | 16,5 % | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | 5,0 |
Kursen har utvecklat mina kunskaper om och perspektiv på etiska frågeställningar inom medicinsk forskning
| Kursen har utvecklat mina kunskaper om och perspektiv på etiska frågeställningar inom medicinsk forskning | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 1 (2,9%) |
| I liten grad | 1 (2,9%) |
| Delvis | 6 (17,1%) |
| I hög grad | 20 (57,1%) |
| I mycket hög grad | 7 (20,0%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kursen har utvecklat mina kunskaper om och perspektiv på etiska frågeställningar inom medicinsk forskning | 3,9 | 0,9 | 22,3 % | 1,0 | 4,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 |
Fick du tillräckligt statistikstöd av din handledare?
| Fick du tillräckligt statistikstöd av din handledare? | Antal svar |
|---|---|
| I mycket liten grad | 2 (5,9%) |
| I liten grad | 2 (5,9%) |
| Delvis | 6 (17,6%) |
| I hög grad | 7 (20,6%) |
| I mycket hög grad | 17 (50,0%) |
| Summa | 34 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Fick du tillräckligt statistikstöd av din handledare? | 4,0 | 1,2 | 30,2 % | 1,0 | 3,0 | 4,5 | 5,0 | 5,0 |
Deltog du i kursens statistikundervisning?
| Deltog du i kursens statistikundervisning? | Antal svar |
|---|---|
| Ja | 20 (57,1%) |
| Nej | 15 (42,9%) |
| Summa | 35 (100,0%) |
| Medelvärde | Standardavvikelse | Variationskoefficient | Min | Undre kvartil | Median | Övre kvartil | Max | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Deltog du i kursens statistikundervisning? | 1,4 | 0,5 | 35,1 % | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 2,0 | 2,0 |